Dietary interventions significantly reduced systolic blood pressure by 3.07 mm Hg (95% CI, -3.85 to -2.30) and diastolic blood pressure by 1.81 mm Hg (95% CI, -2.24 to -1.38).
Meta-Analysis (n=23,858)
Blood pressure (n=23,858)
Dietary interventions
Systolic and diastolic blood pressure — Net effect -3.07 mm Hg (systolic) and -1.81 mm Hg (diastolic) (-3.85 to -2.30 (systolic), -2.24 to -1.38 (diastolic))
Effect estimate: Net effect -3.07 mm Hg (systolic) and -1.81 mm Hg (diastolic) (95% CI -3.85 to -2.30 (systolic), -2.24 to -1.38 (diastolic))
Previous studies have shown beneficial effects of individual dietary approaches for blood pressure (BP) control, but their relative effectiveness is not well established. We performed a systematic review of published dietary pattern interventions and estimated the aggregate BP effects through meta-analysis. PubMed, EMBASE, and Web of Science databases were searched to identify studies published between January 1, 1990 and March 1, 2015. Studies meeting specific inclusion and exclusion criteria were selected. Data were pooled using random effects meta-analysis models. Twenty-four trials with 23 858 total participants were included. The overall pooled net effect of dietary intervention on systolic BP and diastolic BP was -3.07 mm Hg (95% confidence interval, -3.85 to -2.30) and -1.81 mm Hg (95% confidence interval, -2.24 to -1.38), respectively. The Dietary Approaches to Stop Hypertension diet had the largest net effect (systolic BP, -7.62 mm Hg 95% confidence interval, -9.95 to -5.29 and diastolic BP, -4.22 mm Hg 95% confidence interval, -5.87 to -2.57). Low-sodium; low-sodium, high-potassium; low-sodium, low-calorie; and low-calorie diets also led to significant systolic and diastolic BP reductions, whereas Mediterranean diet participants experienced a significant incremental reduction in diastolic but not systolic BP. Subgroup analysis also showed important variations in effectiveness based on duration, size, and participant demographics. In conclusion, dietary modifications are associated with clinically meaningful, though variable, reductions in BP. Some diets are more effective than others and under different circumstances, which has important implications from both clinical and public health perspectives.
Building similarity graph...
Analyzing shared references across papers
Loading...
Hawkins Gay
Northwestern University
Shreya Rao
Columbia University Irving Medical Center
Viola Vaccarino
Preventive Cardiology
Hypertension
Northwestern University
Emory University
The University of Texas Southwestern Medical Center
Building similarity graph...
Analyzing shared references across papers
Loading...
Gay et al. (Tue,) conducted a meta-analysis in Blood pressure (n=23,858). Dietary interventions was evaluated on Systolic and diastolic blood pressure (Net effect -3.07 mm Hg (systolic) and -1.81 mm Hg (diastolic), 95% CI -3.85 to -2.30 (systolic), -2.24 to -1.38 (diastolic)). Dietary interventions significantly reduced systolic blood pressure by 3.07 mm Hg (95% CI, -3.85 to -2.30) and diastolic blood pressure by 1.81 mm Hg (95% CI, -2.24 to -1.38).
synapsesocial.com/papers/6a0f9eff006d7a1de4a2f9c5 — DOI: https://doi.org/10.1161/hypertensionaha.115.06853