Key points are not available for this paper at this time.
BACKGROUND: Current findings on associations between whole grain (WG) intake and mortality are inconsistent and have not been summarized by meta-analysis. METHODS AND RESULTS: We searched for prospective cohort studies reporting associations between WG intake and mortality from all causes, cardiovascular disease (CVD), and cancer through February 2016 in Medline, Embase, and clinicaltrials.gov, and we further included unpublished results from National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) III and NHANES 1999 to 2004. Fourteen studies were eligible for analysis, which included 786 076 participants, 97 867 total deaths, 23 957 CVD deaths, and 37 492 cancer deaths. Pooled relative risks comparing extreme WG categories (high versus low) were 0.84 (95% confidence interval CI, 0.80-0.88; P0.05). For each 16-g/d increase in WG (≈1 serving per d), relative risks of total, CVD, and cancer mortality were 0.93 (95% CI, 0.92-0.94; P<0.001), 0.91 (95% CI, 0.90-0.93; P<0.001), and 0.95 (95% CI, 0.94-0.96; P<0.001), respectively. CONCLUSIONS: Our meta-analysis demonstrated inverse associations of WG intake with total and cause-specific mortality, and findings were particularly strong and robust for CVD mortality. These findings further support current Dietary Guidelines for Americans, which recommends at least 3 servings per day of WG intake.
Zong et al. (Mon,) studied this question.